MONDO CANE. Emil Dobribán

 Vernisaj: joi, 20 octombrie 2016, ora 18:00

20 octombrie - 13 noiembrie 2016

Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituţie publică de interes judeţean, care funcţionează sub autoritatea Consiliului Judeţean Cluj, organizează, în perioada 20 octombrie - 13 noiembrie 2016, expoziţia Mondo Cane a artistului Emil Dobribán. Organizare, studiu şi catalog de dr. Dan Breaz, curatorul expoziţiei. În deschiderea expoziţiei vor lua cuvântul Németh Júlia, critic de artă, Aurel Codoban, Emil Dobribán şi Dan Breaz.

Vernisajul expoziţiei va avea loc joi, 20 octombrie 2016, ora 18, în sălile de expoziţii temporare ale Muzeului de Artă Cluj-Napoca, Piaţa Unirii nr. 30.

Pentru cei care nu au aflat încă, trebuie menţionat că Mondo Cane este şi titlul unui celebru  film lansat în anul 1962, care conţinea o colecţie aşa-zis documentară de scene care surprindeau ritualuri ale „sălbaticilor” sau „barbarilor” de pretutindeni, selectate cu scopul de a provoca sensibilitatea occidentalilor la vederea sacrificării porcilor din Noua Guinee sau la vederea asiaticilor care se hrăneau cu câini. Critica cinematografică a acuzat adesea filmul pentru perspectiva sa unilaterală, adică exclusiv „albă”, chiar dacă tot cinematografia va oferi și alte perspective, cum ar fi aceea din Vânător alb, inimă neagră (1990).

Emil Dobribán înlătură acest neajuns, explicându-l pe omul alb câinelui negru. Scene cu totul inteligibile pentru privirea umană sunt revăzute de către artist cu un ochi străin, transpunându-le într-un limbaj eliptic-sugestiv, asemănător radiografiilor medicale.

Noile lucrări de pictură alb-negru, realizate în anul 2016 şi reunite în expoziţia Mondo Cane, concentrează numeroase preocupări anterioare ale artistului, cărora le adaugă o întrebare: cum prezinţi unei priviri non-umane obiecte a căror valoare artistică fascinează de regulă privirea umană?

Peisajele sale alb-negru, realizate în anul 2016, ca şi machetele unor proiecte de land-art ale ultimilor ani, reunite în expoziţia Mondo Cane, surprind prin câteva elemente definitorii pentru artist, între care grafismul accentuat, simplificarea neoexpresionistă a desenului cu accentuate calităţi grafice şi caracterul subversiv moştenit de la practicile sale performative. În mod special, cele şapte machete de land-art, care figurează în expoziţia Mondo Cane, ilustrează capacitatea specială a lui Emil Dobribán de a crea obiecte cu valoare artistică, dar şi bogatele sale resurse, recunoscute internaţional, de resemnificare estetică a unor spaţii aparent lipsite de o asemenea valoare. Una dintre ideile de bază ale acestor creaţii este dialogul mobil-imobil, viaţă-moarte. Spre exemplu, adăugarea de crengi unor structuri de piatră aparent preexistente (Confruntare, Abiko, Japonia, 2012) sau construirea unor cuiburi uriaşe (Cuib de vultur, 2012), cum a fost acela de pe Cetăţuia Clujului, revelează remarcabila aptitudine a artistului Emil Dobribán de a vedea structuri vizuale acolo unde acestea sunt abia insinuate de ordinea naturală.

Expoziţia pune în valoare şi direcţia stilistică neoexpresionistă pentru care Emil Dobribán era recunoscut încă din perioada anilor 1980, când artistul a intrat în legătură cu prestigiosul grup Atelier 35 din Oradea.  Între 1988-1989 Emil Dobribán a participat cu regularitate la întâlnirile grupului Atelier 35, ceea ce a facilitat integrarea sa în mediul artistic activ de la Oradea, artistul amintindu-şi cu plăcere, din vremea aceea, de impulsurile creative ale unor reputați artişti precum Sorin Vreme, Dan Perjovschi şi Dorel Găină.

Cu toate că Emil Dobribán însuşi a recunoscut că nu se bucură de amintirea vremurilor sumbre, care l-au constrâns să-şi îndrepte atenţia artistică înspre o altă lume decât aceea a culorilor explozive, tocmai acest episod i-a înlesnit intrarea în grupul de la Oradea și a fundamentat viziunea inedită a expoziţiei Mondo Cane.

Întregul parcurs expoziţional înscenează naşterea unor imagini de lumină, aparent decupate dintr-o cantitate infinită de negru, în care se insinuează şi creaţii de pictură, vibrând de fantezia culorilor.

Tablourile recente din creația artistului demonstrează caracterul versatil al picturii sale, care poate fi deopotrivă un proiect de performance, de land-art sau o rezultantă a acestora. În mod similar, Mondo Cane poate fi o metaforă artistică pentru ceea ce este diferit de natura umană sau poate trimite pur şi simplu la un dublu al omului, sugerând versatilitatea formelor în care ne aşteptăm să se întrupeze umanul.

Expoziţia rămâne deschisă publicului până în data de 13 noiembrie 2016, de miercuri până duminică inclusiv, între orele 10-17.